تولید ۵ برنامه تلویزیونی زیر سایه کرونا | وقتی کانون «ژیکان» به دانشجویان طراوت و تازگی میدهد
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ کانونهای دانشجویی یکی از قالبهای مهم و اثرگذار فعالیتهای دانشجویی بوده که با هدف ایجاد بستر و زمینه مناسب مشارکت دانشجویان در اجرای برنامههای دینی، انقلابی، فرهنگی و هنری دانشگاه ایجاد شده است و هرقدر زمینههای فعالیت، وسعت جذب و پاسخگویی به نیاز فرهنگی مخاطب دانشگاهی در کانونها بیشتر دیده شود، طبیعتاً میتواند منتج به فعالیت کیفی بهتر و پاسخگویی بیشتر به سلایق گوناگون باشد.
فعالسازی کانونهای فرهنگی، هنری و اجتماعی یکی از چند برنامه اداره کل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی است، کانونهایی که با کار تیمی دانشجویان علاقهمند در حوزههای مختلف فعال هستند و حوزه فرهنگی اجتماعی دانشگاه را فعال و پویا نگهداشتهاند و بخشهایی از جامعه نیز از خدمات آنها بهرهمند میشوند.
بیشتر بخوانید:
تبیین الگوی صحیح انتظار بر اساس نگرش اسلام ناب
فعالیتهای فرهنگی در اوج قدرتنمایی کرونا
مسیر همکاری کانونهای دانشجویی با سازمانهای دولتی و غیردولتی هموار شود
اکنون بیش از هزار و ۲۶۰ کانون فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور با محور دانشجویان فعال و دارای مجوز، اساسنامه، دبیر و اعضای مشخص هستند.
خبرنگار خبرگزاری آنا در سلسله گزارشها و گفتوگوهایی با دبیران کانونهای فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، عملکرد، فعالیتها و مأموریتهای این کانونها را در قالب پرونده خبری «کانونهای دانشجومحور» بررسی میکند. در این شماره گفتوگو با محمد معصومی دانشجو و دبیر کانون فرهنگی اجتماعی «ژیکان» دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و رتبه سوم بخش دبیران و کانونهای برتر فرهنگی دانشجویی نخستین جشنواره سراسری رشد دانشگاه آزاد اسلامی را میخوانیم.
آنا: کانون فرهنگی هنری ژیکان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر را معرفی کنید.
معصومی: کانون فرهنگی هنری ژیکان (ژیکان=واژه کردی به معنای قطره باران) دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با کسب مجوز زمستان سال ۹۸ تأسیس شد و در زمینه تولید فیلم کوتاه، برنامههای تلویزیونی و رادیویی و برگزاری دورههای آموزشی مرتبط با رادیو و تلویزیون فعالیت میکند و تاکنون توانسته حدود ۴۰ عضو جذب و برنامههای خوبی را تولید کند.
پرورش و گسترش کانونهای فرهنگی دانشجویی
آنا: جایگاه و وظایف کانونهای فرهنگی اجتماعی دانشجویان در دانشگاه را چگونه ارزیابی میکنید؟
معصومی: در کنار فعالیتهای سیاسی، دانشجویان هر دانشگاه نیاز است که فعالیتهای فرهنگی، هنری و اجتماعی هم داشته باشند، کانونهای دانشجویی با توجه به جایگاهی که دارند، میتوانند در موضوع پرورش و نوآوری فکر و ایده دانشجویان در زمینههای مختلف بهویژه فرهنگی، اجتماعی و هنری نقش بسزا و مهمی ایفا کنند.
تشکلها برای طرحها و ایدههای در دست اجرا از حمایتهای مالی خوبی برخوردار هستند در صورتی که درباره کانونهای دانشجویی در این حد نیست.در دانشگاه آزاد اسلامی بعد از اینکه فرزاد جهانبین به سمت معاون فرهنگی دانشجویی این دانشگاه منصوب شد، شاهد پرورش و گسترش کانونهای فرهنگیهنری دانشجویی از نظر کمی و کیفیتی هستیم و خیلی بیشتر از گذشته به افکار، ایدهها و ظرفیتهایی دانشجویانی که در این کانونهای فعالیت میکنند بها داده و از آنان حمایت میشود.
آنا: کانونهای فرهنگی اجتماعی بهعنوان هستههای فعال تخصصی در دانشگاه چه نقشی در پیشبرد اهداف فرهنگی دانشجویی و توسعه علم و فرهنگ دارند؟
معصومی: یکی از مواردی که از طریق آن میتوان روی جامعه هدف و دانشجویان تأثیر گذاشت، موضوع فرهنگ و هنر است که طبیعتاً کانونهای دانشجویی نقش مؤثر و عظیمی در این باره دارند. حمایتها، سیاستگذاریها و ترسیم و تعریف هدف مشخص باعث میشود که کانونها از لحاظ فرهنگی و هنری تأثیر مثبتی روی جامعه هدفشان بگذارند.
طبیعتاً تأثیرگذاری روی جامعه هدف و مخاطب از طریق فرهنگ و بهویژه هنر، خیلی مؤثرتر از روشهای دیگر مانند برگزاری کلاس آموزشی است؛ اما از طریق فرهنگ و هنر خیلی راحت و شاید کمهزینهتر میتوانیم تأثیر مثبت روی جامعه هدفمان بگذاریم که خود این نقطه قوت و نقطه خوبی است که باعث شود مسئولان به فکر حمایت از فرهنگ و هنر بوده و بتوانند بهنوعی سرمایهگذاری عظیمی روی آن داشته باشند.
مقام معظم رهبری به دلیل اهمیت بالای مقوله فرهنگ و هنر خطاب به جوانان کردند که آتش به اختیار فرهنگی باشید. وقت آن رسیده که مسئولان حمایتهای بیشتری از لحاظ پشتیبانی، لجستیک و منابع مالی در حوزههای فرهنگی و هنری داشته باشند تا باعث پیشرفت جامعه شوند.
لزوم حمایت مالی از کانونها برای اثربخشی بیشتر در جامعه
آنا: حمایت از کانونهای فرهنگی اجتماعی دانشجویان را چگونه ارزیابی میکنید و مشکلات و چالشهای مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی میدانید؟
معصومی: یکی از مشکلاتی که همیشه در مسیر کانونهای فرهنگی اجتماعی و همه کانونهای دانشجویی بوده، نداشتن حمایتهای مالی است. برخلاف حضور تشکلها در واحدهای فرهنگی، کانونها هیچگونه حضوری در شورای فرهنگی نداشته و حق رأی، تصمیمگیری و حق نظری در این شورا ندارند. اگر کانونی بخواهد ایده، طرح یا کاری را تصویب کند، صرفاً در همان جلسه دعوت میشود و برخلاف سایر تشکلها مانند بسیج دانشجویی، کانون در سایر جلسات حضور ندارد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر تنها دانشگاه در کشور بوده که بهصورت روتین و پیوسته برنامه تلویزیونی تولید و به پخش آن از شبکههای مختلف صداوسیما اقدام کرده و این مهم نقطه امیدی برای سایر دانشجویان است.
تشکلها برای طرحها و ایدههای در دست اجرا از حمایتهای مالی خیلی خوبی برخوردار هستند در صورتی که درباره کانونها در این حد نیست و از لحاظ مالی خیلی تأمین نمیشوند. در حالی که بعضاً در کانونها فعالیتهای بهتر و با ظرفیت بیشتری در مقایسه با تشکلها انجام میشود. اگر به کانونها بیشتر بها داده شده و به آنها رسیدگی کنند، قطعاً شاهد پیشرفت خوبی در این حوزه خواهیم بود.
یکی از موارد مورد تأکید اینکه، شورای فرهنگی باید از کانونها دعوت کند و به آنها حق رأی داده شود. باید از نظر مالی بیشتر به کانونها توجه شده و طرحهای آنها را از لحاظ مالی بیشتر حمایت کنند؛ زیرا قطعاً تأثیر مثبتی روی بهترشدن فعالیت کانونها خواهد داشت.
آنا: کانونهای فرهنگی اجتماعی چگونه تقویت میشوند تا در پیشبرد اهداف علمی فرهنگی دانشگاه و جامعه موفق باشند.
معصومی: کانونهای فرهنگی دانشجویی را میتوان از طریق شورای فرهنگی، مدیر و معاون فرهنگی، رئیس دانشگاه و مهمتر از همه با استفاده از دانشجویان تقویت کرد.
استفاده از تفکر و ایده دانشجویان در کانونها، اهداف علمی و فرهنگی دانشگاه و جامعه را ارتقا میدهد. ارائه ایدهها به دانشجویان و تبیین آنها باعث میشود که ایدهها پخته و قابلیت اجرایی بالاتری داشته باشند.
تولید پیوسته برنامه تلویزیونی در دانشگاه آزاد اسلامی ملایر و پخش از سیما
آنا: نحوه همکاری مسئولان مربوط(حوزه فرهنگی دانشجویی دانشگاه) با کانون فرهنگی هنری ژیکان چگونه بوده است؟
معصومی: محمدعظیم خدایاری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر و مجموعه معاونت فرهنگی دانشجویی کمک زیادی به کانون ژیکان داشتهاند و در زمینههای مختلف خیلی همراهی کردند.
دانشگاه به جوانان ۲۲، ۲۳ ساله اعتماد کرده و ماحصل این اعتماد تولید پنج برنامه تلویزیونی شد که از شبکههای مختلف سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش و باعث پیشرفت و سربلندی واحد دانشگاهی ملایر میان سایر واحدهای دانشگاهی بود.
بیشتر بخوانید:
تقویت کانونهای دانشجویی با ایجاد ارتباط متقابل بین رشتهها
شکلگیری کار تیمی در کانونهای دانشجویی
هزار و ۲۶۰ کانون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی فعال هستند
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر تنها واحد دانشگاهی در کشور بوده که بهصورت روتین و پیوسته برنامه تلویزیونی تولید و به پخش آن از شبکههای مختلف صداوسیما اقدام کرده و این مهم نقطه امیدی برای سایر دانشجویان است. از خدایاری رئیس دانشگاه و مجموعه معاونت فرهنگی به خاطر لطف و حمایتی که داشتند و باعث رشد و شکوفایی کانون و اعضای کانون شدند، تشکر میکنیم.
آنا: چنانچه فعالیتهای اجتماعی، علمی، فرهنگی، افتخارات، موفقیتها و دستاوردهایی داشتهاید، تشریح کنید.
معصومی: کانون فرهنگی هنری ژیکان واحد ملایر توانسته در عمر حدوداً یکی، دو ساله خود فیلم کوتاهی با نام «بازگشت» بسازد.
برنامه تلویزیونی «مثبت دانشجو»، برنامه تلویزیونی «مثبت ملایر»، ویژهبرنامه «شبهای قدر»، مستند «دولتآباد» که به شهرستان ملایر میپردازد و سایر موارد مانند برنامه تلویزیونی «سخن دوست» و مستندهای دیگری که در دست تولید است و فعلاً آنها را رسانهای نمیکنیم ازجمله فعالیتهای کانون فرهنگی هنری ژیکان واحد ملایر است.
برای بهتر برگزارشدن جشنواره سراسری رشد در مرحله دوم از برگزیدگان نخست تا سوم دوره قبلی بهعنوان داورهای جشنواره در کنار داورهای باتجربه استفاده شود.اعضای کانون فرهنگی هنری ژیکان، توانستند مجموعه فرهنگیهنری رسانهای را در شهرستان ملایر با نام «غدیر» ثبت کنند که مستندهایی را برای ادارات این شهرستان، بهویژه شهرداری ملایر انجام میدهند.
فصل دوم «مثبت ملایر» قرار است از اواخر مهر ۱۴۰۰ توسط دانشجویان عضو کانون فرهنگی هنری ژیکان واحد ملایر تولید شود و برخلاف فصل اول که از شبکه همدان پخش شد، فصل دوم آن از شبکه «شما» و از شبکه استانی همدان پخش خواهد شد.
آنا: آیا در کانون ژیکان موفق به تولید محصول و یا موفقیتهای دیگری (بهویژه فعالیتهای کرونایی) شدهاید؟
معصومی: حدود ۹۰ درصد از تولیدات و محصولات کانون فرهنگی هنری ژیکان پروژههای انجام شده است. به جز دو دوره که شامل دورههای اجرای تلویزیونی، گویندگی و اجرای صحنهای که قبل از ایام کرونا برگزار شد، مابقی فعالیتها مربوط به پس از شیوع ویروس کرونا در کشور بوده؛ البته همه موارد با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام گرفت و زمانی که این فعالیتها انجام شد هیچکدام از نیروها و اعضای کانون بیمار نشدند.
استفاده از دانشجویان برتر بهعنوان داور برای ارتقای جشنواره رشد
آنا: پیشنهاد شما برای بهتر برگزارشدن جشنواره سراسری رشد برای دومین بار در دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
معصومی: برای بهتر برگزارشدن جشنواره رشد برای سال آینده، برگزیدگان رتبههای نخست تا سوم دوره قبلی بهعنوان داورهای جشنواره در کنار سایر داورهایی که در مقایسه با داورهای جوان باتجربهتر هستند، انتخاب شوند. وقتی دانشجویان میبینند قرار است افرادی از قشر خود و همسن و سالهای خودشان آثار آنان را داوری کنند، تعداد آثار و نفرات شرکتکننده در جشنواره افزایش مییابد. میتوان روی ارزش مالی و تعداد جوایز جشنواره هم مانور بیشتری داد.
درباره محل برگزاری جشنواره رشد در یک استان نیز میتوان تغییری اعمال کرد که به جای یک استان و یک واحد دانشگاهی، چند واحد دانشگاهی درگیر برگزاری این جشنواره شوند. برای نمونه سه رشته را دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران یا چهار رشته را دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان بر عهده بگیرد که به این شکل تعداد بیشتری از واحدهای دانشگاهی درگیر جشنواره میشوند و با درنظرگرفتن دبیرخانه مرکزی میتوان آنها را سازماندهی کرد.
چنانچه از خود دانشجویان در کنار مسئولان دانشگاه بهعنوان دبیر و عوامل اجرایی جشنواره استفاده شود نیز میتواند نقش مؤثری داشته باشد؛ اگر مسئولان کارهای اجرایی و میدانیتر را به دانشجویان سراسر کشور ابلاغ کنند، اتفاق قشنگتر و زیباتری را در این زمینه شاهد خواهیم بود.
آنا: و کلام آخر....
معصومی: تدابیری از سوی مسئولان فرهنگی دانشجویی اندیشیده شود که دسترسی دانشجویان به مسئولان سازمان مرکزی در حوزههای مختلف، آزادتر و راحتتر باشد تا بتوانند درخواست یا مواردی که نیاز است در سطح کلان تصمیمگیری شود را مطرح کنند.
در جلسات تصمیمگیری درباره قوانین و موارد دیگر کانونها، تشکلها و سایر موارد از خود دانشجویان استفاده شود تا قوانین خاصی مصوب نشود که بعد در واحد دانشگاهی قابل اجرا نبوده و دستوپاگیر باشد؛ وقتی از نظر، تفکر و ذوق و شوق دانشجویی در این جلسات استفاده شود، قطعاً خیلی از مشکلاتی که امروز برای کانونها وجود دارد را نخواهیم داشت.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/